Goud, Jade en regen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Goud, Jade en regen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Goud, Jade en regen

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

14 Augustus 2014 | Myanmar, Rangoon

Na een goed diner in ons hotel gisteravond zijn we op tijd naar bed gegaan. De lange dag eiste zijn tol dus we hadden dringend behoefte aan een goede nachtrust.
Bij het ontbijt vanochtend hadden we keuze uit een complete Aziatische maaltijd, kip of vis terriyaki, wokgroenten, soepen etc. We hebben het maar redelijk eenvoudig gehouden maar als je ziet wat er hier allemaal weggestouwd wordt......
Als we buiten komen beslaan spontaan onze brillen door het hoge vochtigheidsgehalte van de buitenlucht. We komen van een geconditioneerde 24 graden in het hotel in de warme (33 graden), vochtige buitenlucht.
We beginnen de dag bij de belangrijkste bezienswaardigheid van Yangon, de Shwedagon pagode, een groot complex met veel boeddha's, altaartjes, bid- en gedenkplekken en tempeltjes en dit alles rond een enorme gouden pagode. In onze ogen pure kitsch met veel goud en jade, maar voor de boeddhisten een groot heiligdom. Het geheel ligt op een heuvel en heeft 4 opgangen waarlangs allerlei souvenirs en offerandes verkocht worden. Aan het begin van de opgang moeten natuurlijk de schoenen ingeleverd worden want alles moet blootsvoets bij de boeddhistische heiligdommen.
Na deze rondgang zoeken we een lekker koffieplekje bij een meertje en daarna dwalen we nog even rond in de chaos van de stad.
Rond lunchtijd nemen we een taxi naar, volgens de reisgids, de beste Italiaan van het land. Niets teveel gezegd; het is inderdaad, zeker voor hier, een prima restaurant waar voor een goeie prijs een heerlijke lunch te nuttigen is. Jammer dat hij te ver van het hotel ligt om vanavond nog even terug te gaan.
Vanaf het restaurant lopen we langs het Inya lake en via een niet-toeristische binnendoor route in anderhalf uur terug richting Shwegadon Pagode waar we in het naastgelegen Theingottara park op zoek gaan naar weer een boeddhistische tempel. Het ligt mooi in het midden van alweer een meertje met daarheen een tweetal loopbruggen. Aan het begin van de loopbrug moeten uiteraard de schoenen weer uit. Terwijl we daar staan te kijken wordt de lucht steeds grijzer wat ons doet besluiten even af te wachten onder de beschutting van het tempeldak Uiteindelijk staan we daar samen met een paar echte locals een uur te schuilen voor onze eerste tropische regenbui. Mooi alternatief voor het geplande uurtje aan het zwembad maar we weten nu wel wat regentijd betekent.
Na een uur mindert de regen en lopen we onder ons pluutje terug naar het hotel. Het valt op dat ze niet gewend zijn aan wandelaars in deze stad, elke taxichauffeur, en dat zijn er hier nogal wat, biedt zijn diensten aan en als je niet goed uitkijkt worden de vouwen uit je broek gereden. Trottoirs ontbreken of zijn smal met af en toe een beetje verharding tussen de gaten dus taxi's zijn hier absoluut geen overbodige luxe.
Vanavond hebben we voor de eerste keer in een echt "India restaurant" onze maaltijd genuttigd, prima eten maar goed pittig. Wordt een dorstige nacht!
Of we snel opnieuw internet hebben moeten we afwachten, morgen trekken we het binnenland in en daar zijn de voorzieningen naar verwachting (nog) slechter dan hier.

Groetjes uit een nog steeds nat Yangon!