Tsitsikama - Reisverslag uit Beans River, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Tsitsikama - Reisverslag uit Beans River, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Tsitsikama

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

23 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Beans River

Als we vanochtend de gordijnen open schuiven zien we de lagune met een kleine wolk erboven. Verder is het heiig en hangt er hoge bewolking. De voorspellingen zijn goed maar....helaas, het blijft de hele dag bewolkt. De temperatuur is niets mis mee, die schommelt continue rond de 20 graden.
Het eindstation voor de komende twee nachten is Zuurberg Mountain Inn, een lodge bovenop de Zuurberg dichtbij Addo Elephant Park, een rit van ruim 250 km. Genoeg ruimte om onderweg nog iets te ondernemen.
We besluiten in plaats van de standaard snelweg vanaf Plettenburg de R102 te volgen, via de Mooi Rivier Pass en de Bloukrans Pass, een veel mooiere route dan de N2. In onze beleving gaat een pas altijd naar het hoogste punt maar in dit geval is het andersom, de pas ligt op het laagste punt en bestaat uit de oversteek over de rivier. Het feest stopt echter halverwege met een bord "Road closed" dus vanaf daar toch maar de N2.
We maken een tussenstop in Tsitsikama National Park waar een hangbrug over de monding van de Storms River is gebouwd (Storms River Mouth Suspension Bridge). Vanaf de parking is een wandelpad aangegeven naar de brug. We trekken, gezien onze eerdere ervaringen met wandelingen hier, onze bergschoenen aan en na een bakje koffie gaan we op pad. Al snel blijkt dat het een "hike voor dummies" is, de wandeling tot aan de overkant van de brug bestaat uit perfect aangelegde paden en trapjes die zelfs op flipflops een makkie is.
Voorbij het toeristische deel blijkt er echter ook nog een hike naar een viewpoint te zijn, dat is wel weer het echte hiken. Klauterend over rotsen en over richels langs ravijnen lopen we nog ruim een half uur verder om te eindigen op een platform met een prachtig uitzicht. Andere toeristen zijn hier in geen velden of wegen meer te bekennen, prima zo.... Terug naar beneden komen we een paar andere wandelaars tegen die puffend en zwetend vragen of het nog ver is, waarschijnlijk haken zij voor de top af. Eenmaal beneden wordt het drukker met groepen, we waren duidelijk op tijd vanochtend.
Na deze wandeling rijden we verder naar Jeffrey's beach voor de lunch. Deze plaats is wereldbekend bij surfers vanwege de prachtige golven. Er zijn inderdaad een aantal surfers bezig maar zo te zien zijn het allemaal beginners.
Daarna volgt de weg om Porth Elizabeth, wat we bewust rechts laten liggen omdat er niets te zien is, naar onze eindbestemming. De laatste 16 km's bestaat uit een gravelweg de pas omhoog naar Zuurberg Village. We treffen het, we zijn de enige gasten deze twee nachten dus krijgen alle aandacht van het voltallige personeel. We slapen in een leuke cottage midden in de natuur, niets mis mee.
Morgen starten we met een wandeling in het Zuurberg National Park met daarna een "privat"-gamedrive in Addo Elephant Park. Soms heeft het voordelen om de enige gasten te zijn...

• 23 Augustus 2015 - 22:25

Peter:

Jullie mogen er ook wel eens een makkelijke dag tussen hebben zitten.