Winter in Afrika - Reisverslag uit Vryheid, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Winter in Afrika - Reisverslag uit Vryheid, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Winter in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

06 September 2015 | Zuid-Afrika, Vryheid

In Afrika is het op dit moment winter en dat is vandaag pas goed merkbaar.
Na een koude nacht is het vanochtend klam, mistig en nog steeds koud. Buiten is alles nat van de mist en ook binnen is het niet echt aangenaam. In Afrika kent met geen verwarming, dus de temperatuur van binnen is ongeveer gelijk aan buiten.
Aangezien ook de verwachtingen voor vandaag niet al te best zijn passen we onze planning aan. De bedoeling was om vandaag het Ithala Game Reserve te bezoeken maar waarschijnlijk is daar met dit weer weinig te zien. Die rit van zo'n 100 km daarheen gaan we niet maken. We besluiten na het ontbijt (naast de toast met jam bestaande uit patat, hamburger met gebakken ui, ei en bacon) een wandeling te maken op het terrein van de lodge waar ook allerlei wild te zien valt. De gangbare bokken, varkens, een Wildebeest en een aantal vogels kruisen ons pad. Onderweg miezert het af en toe een beetje en komt de temperatuur niet boven de 9 graden.
Na de wandeling rijden we naar Vrijheid in de hoop een lekker bakje warme koffie te scoren. Een normale koffietent is niet te vinden maar in de Superspar blijkt wel een hoek te zijn waar fastfood en drank verkocht wordt. Er staat warempel een espressomachine op de bar. De cappuccino is prima, de dubbele espresso is ook goed maar iets teveel van het goede. Het is een grote, volle, mok met sterke espresso, goed om de rest van de dag van te stuiteren.... Na de koffie bezoeken we een Padstal, een winkeltje langs de weg waar allerlei lokale spullen, van zeep en kleding tot etenswaren, worden verkocht. Deze was als attractie aanbevolen door de eigenaren van de lodge, wel leuk maar niet heel bijzonder. We bevinden ons hier echt in de "boerenstreek", de omgeving waar de boerenoorlogen zijn beslecht en waar nog steeds volop landbouw en veeteelt wordt bedreven. Qua toerisme is het duidelijk achtergebleven bij andere delen van Zuid Afrika.
Ook voor de lunch is in Vrijheid geen fatsoenlijk adres te vinden, het blijft beperkt to fast-food tenten en onaantrekkelijke donkere "cafetaria's". Op 30 km. afstand ligt een Spa met bijbehorende faciliteiten waaronder een restaurant. Aangezien het inmiddels doorlopend regent, de temperatuur vandaag niet boven de 11 graden komt en er verder hier in de buurt geen indoor-activiteiten te vinden zijn kiezen we voor een fatsoenlijke lunch en nemen de omweg op de koop toe.
De rest van de middag gebruiken we om onze koffers te pakken en voorbereidingen te treffen voor de terugreis. Morgen moeten we nog ruim 300 km. naar Johannesburg overbruggen waar rond 11 uur 's avonds onze vlucht naar Europa vertrekt. Aangezien we hier bij onze lodge geen internet hebben moeten we onderweg een plek zien te vinden om in te checken en onze instapkaarten te regelen maar daar hebben we dan ook de hele dag de tijd voor.
Het diner bestaat vanavond uit "Boerekos", een typisch inlands (boeren)gerecht bestaande uit als voorgerecht een vissalade gevolgd door een schotel met rijst, kip-cordonbleu met roomsaus, gebakken aardappels, rijst, groenteprut met room en pumpkin (pompoen) met vanillesaus. Met uitzondering van de witte rijst is elk onderdeel op zich al machtig, alles bij elkaar is het een ware caloriebom. Halverwege houden we het dan ook voor gezien. De afsluitende pudding laten we ook maar voor wat het is.
Doorgaans wordt in Zuid Afrika driemaal daags zwaar getafeld. Het liefst wordt bij elke maaltijd een grote hoeveelheid vlees verorberd, gepaard gaande met patat of gebakken aardappels en zo weinig mogelijk groente. Daarnaast is het adagio; hoe zoeter hoe lekkerder, drie grote scheppen suiker in de koffie is heel normaal.
Dit is de meesten dan ook goed aan te zien...........