Zaterdag 17 augustus, de eerste indrukken - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Zaterdag 17 augustus, de eerste indrukken - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 17 augustus, de eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

17 Augustus 2013 | Madagascar, Antananarivo

Vanochtend even na enen hebben we na een slaapmutsje ons bed opgezocht. We waren best wel moe van de lange reisdag, ondanks dat we bijna de hele dag gezeten hadden. Na een korte maar goede nachtrust en een lekker ontbijtje zijn we weer door onze "vaste" chauffeur opgehaald om een eerste bezoek te brengen aan de hoofdstad. Gisteren kwamen we in het donker aan en dan ziet alles er toch anders uit, zeker als je vlak bij het hotel door de Indische wijk rijdt waar op elke hoek de dames staan te lonken.
Qua temperatuur hebben we niets te klagen, ondanks dat het hier winter is en we op ca. 1300 mtr. hoogte zitten genieten we van een behaaglijke ruim 25 graden. De stad is zoals verwacht, chaotisch en weinig of geen bezienswaardigheden. Dit land moet het hebben van de natuur en die is hier ver te zoeken. We beginnen met een trip naar het paleis boven op een heuvel met een mooi uitzicht over de hele stad, waarbij goed te zien is hoeveel smog er boven de stad hangt. Hoe kan het ook anders met een wagenpark met een gemiddelde leeftijd van ruim 25 jaar. Van de binnenkant van het paleis is, na een brand enkele jaren geleden, weinig meer over volgens onze gids. Volgens hem is het niet de moeite waard dus slaan we dat maar over. Vervolgens rijden we een korte tour door de stad via allerlei slingerende en stijgende of dalende straatjes. Antananarivo is op een aantal heuvels gebouwd dus geen enkele straat is vlak.
Daarna wandelen we op eigen gelegenheid door het centrum waar langs de straten en stegen van alles en nog wat verkocht wordt. Gisteren is hier de vakantie begonnen dus alle volk is op straat te vinden. We eindigen onze wandeling bij het station waar we in een naast gelegen restaurant lunchen. Na de lunch bezoeken we een vogelparkje, een vijver aan de rand van de stad waar een groot aantal witte, grijze en bruine reigers en diverse soorten eenden broeden.We spotten de eerste ijsvogels, toch nog een beetje natuur vandaag.
Later in de middag lopen we nog naar een andere heuveltop en genieten van een coctailtje op een terras. Je weet immers nooit wanneer de volgende gelegenheid zich voor doet.
Er staat ons opnieuw een korte nacht te wachten, morgen moeten we immers om 6.30 uur het vliegtuig hebben naar Morondava, een "stad" aan de westkust van waaruit we de eerste natuurparken gaan bezoeken.

Groetjes en tot een volgende keer...

• 17 Augustus 2013 - 20:26

Nadja:

Klinkt als een echte Afrikaanse stad. Wel lekker om de knop om te zetten, maar dan vanaf morgen in de natuur begint het echte vakantiegevoel! Succes morgen met het vroege opstaan, zal nog wel vaker gebeuren, jullie zijn immers in Afrika, en geniet van de reis! xx