Terug naar de drukte - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Terug naar de drukte - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Terug naar de drukte

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

31 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Umhlanga

Yes, er zijn weer rechte foto's en alles is zoveel mogelijk gecorrigeerd...
Opnieuw een reisdag vandaag, ditmaal vanuit de Drakensbergen richting de kust bij Durban. De afstand voor vandaag is ruim 250 km., deels over een mooie bergachtige route en deels over de snelweg. Als koffiestop kiezen we voor Howick, een plaatsje dat bekend staat voor zijn watervallen. Tijdens onze eerste reis door Afrika zijn we hier ook geweest en toen vielen de watervallen tegen, een klein stroompje midden in het dorp. Alles verdient een tweede kans dus we besluiten toch even een blik te werpen. Nu blijkt er echter meer water in de rivier te staan en is het een echte waterval. Ook de entourage is verbeterd, er is een uitzichtpunt gecreëerd met een mooi uitzicht op de "Howick Falls". Ook ontdekken we daar een hike-route naar de voet van de falls. We kunnen het natuurlijk niet laten om bij een temperatuur van inmiddels bijna 30 graden toch de afdaling in te zetten. Zeker de moeite waard, je kunt echt tot bij de voet van de falls komen.
Na deze wandeling rijden we verder richting Durban. Het is duidelijk dat we de rust achter ons gelaten hebben, het wordt drukker en drukker op de deels 4 en deels 6-baans snelwegen. Zo'n 30 km. voor Durban komt de nevel weer meer opzetten terwijl we eigenlijk van plan zijn om vanmiddag nog even van het strand te genieten. Gelukkig breekt net voor de kust de zon weer door.
Bij het inchecken krijgen we de waarschuwing dat het strand bij de B&B niet beveiligd is met haaiennetten, het is dus niet verstanding om verder dan tot aan de knieën het water in te gaan. Enkele km's verderop zijn wel netten gespannen en zijn life-guards actief dus dat is een betere optie. Daar aangekomen lunchen we eerst op de boulevard en duiken dan toch even de zee in. Het water is hier duidelijk warmer dan verder zuidelijk en er zijn heerlijke golven om in te splashen. Inmiddels is de zon weer grotendeels in nevelen gehuld en rond een uur of 4 houden we het voor gezien.
Het is wel weer even wennen aan deze drukte, grote hotels langs de kust en alle terreinen ter beveiliging weer hermetisch afgesloten met muren of hekken. Durban heeft inmiddels de twijfelachtige eer de meest criminele stad van Afrika te zijn, een eer die lange tijd door Johannesburg is hoog gehouden. We kiezen er dus maar voor om Durban verder niet te bezoeken, naast een inmiddels in verval geraakt voetbalstadion heeft deze stad immers weinig bijzonders te bieden. Morgen trekken we weer verder richting de natuurgebieden, dan verblijven we drie dagen in Hluhluwe. Opnieuw op zoek naar wild......

• 31 Augustus 2015 - 18:56

A Aalbregtse:

Weerbrdankt voor de mooie verhalen ,
    en de foto,s
    Enhebben julie ook haaien gezien
    enover hun rug gevreven.
    Ger van harte gefeliciteerd
    Ik drink er nog wel een op
    Groeten uit een regenachtig Cadzand

• 01 September 2015 - 09:32

Peter:

Leuke verhalen Ger en Jozien.
    Genoeg mooie foto's voor een prachtig Albelliboek.