Wandeldag - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Wandeldag - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Wandeldag

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

19 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Hermanus

Het is redelijk open weer vandaag dus onze planning om een wandeling te gaan maken kan gerealiseerd worden. We rijden vanuit Stellenbosch de doodlopende weg in naar Jonkershoek Nature Reserve, waar verschillende hikes staan aangegeven. Het laatste stuk, in het reserve, is onverhard maar onze Kia slaat zich er dapper doorheen. We kiezen voor een 6.4 km lange route naar een tweetal watervallen. Het pad loopt omhoog en omlaag over rotsen en stenen langs een rivier de kloof in. Qua vegetatie doet het niet onder voor de botanische tuin in Johannesburg, die we een paar dagen geleden hebben gezien. Alleen staan de planten hier in hun natuurlijke omgeving wat eigenlijk nog mooier is. De eerste waterval is redelijk te bereiken maar eenmaal onderaan aangekomen is de bovenkant niet meer zichtbaar. Het pad, voor zover je kunt spreken van een pad, naar de tweede waterval leidt over riviertjes, deels door een klein stroompje en soms ook gewoon over de rotsen. Op sommige plaatsen zien we verse pootafdrukken van een katachtige maar het beest zelf krijgen we helaas niet te zien. Wel zien we diverse mooie vogeltjes. De knieën krijgen het zwaar te verduren maar de omgeving en de bloemenpracht zijn het zeker waard. Na het bereiken van de tweede waterval moeten we dezelfde weg terug. Inmiddels komen we meer hikers tegen maar wij waren de eersten vandaag.
Terug bij de auto besluiten we een koffiepauze in te lassen in Stellenbosch, we moeten daar sowieso terug doorheen. Na de koffie rijden we via de Sir Lowry's Pass richting onze volgende overnachtingsplek in Hermanus. Na een eenvoudige lunch lopen we langs de kust om de attractie van Hermanus te spotten, de walvis. Na enig zoeken en speuren ontdekt Jozien inderdaad aan de overkant van de baai af en toe een vin boven het water uit. Het is inderdaad een groepje walvissen die af en toe een stukje van zichzelf laten zien. Helaas erg ver weg om een goed beeld te krijgen maar we kunnen in elk geval zeggen dat we ze gezien hebben.
Terug in Hermanus zien we ze op een andere plek ook nog maar ook dat is net zover weg.
Voor vanavond hebben we een tafeltje besproken in de Fisherman's Cottage, een intiem restaurantje wat op tripadvisor hoog aangeschreven staat. Niets teveel gezegd, het is inderdaad een prima adresje met lekkere gerechten en, zoals gewoonlijk hier, prima wijnen.