Rondje pagodes en tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Rondje pagodes en tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Rondje pagodes en tempels

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

30 Augustus 2014 | Myanmar, Pagan

Met gehuurde E-bikes (elektrische brommertjes) starten we rond half negen voor een rondje Bagan. Al na het bezichtigen van de eerste pagode, de Sul-a-Mani, is het mis, de achterband van Jozien d’r E-bike ligt er af. We vragen een taxichauffeur het hotel te bellen en krijgen een kleine drie kwartier later een vervangend brommertje gebracht. We bekijken een aantal pagodes en tempels die van elkaar verschillen qua bouwstijl en beschildering van de ruimten. De overige exemplaren lijken in grote lijnen allemaal op elkaar maar het is fantastisch om door dit landschap met z’n ca. 3000 pagodes/tempels te tuffen. De hele ochtend motregent het regelmatig maar het is goed te doen.
Op weg naar een lunchplek worden we, als we even over de te volgen route staan te twijfelen, aangesproken door een local die aangeeft dat de tempel die we net gepasseerd zijn beklommen kan worden. We volgen hem en inderdaad, een zijgangetje lijdt naar een donker hol met een onregelmatige trap naar boven. Bij het licht van een telefoon beklimmen we de trap en komen buiten op de “eerste verdieping” met een mooi uitzicht over de omgeving. Onze “gids” moedigt ons aan om via de buitenkant verder te klimmen tot boven op de pagode met uiteraard een nog mooier uitzicht. Bovendien krijgen we van hem een uitgebreide uitleg over wat de Boeddha-beelden moeten voorstellen, welke pagodes we allemaal zien en achtergrondinformatie over de omgeving. Hij zegt dit alles te weten omdat hij een tijd in een klooster heeft gezeten.
Eenmaal terug beneden vraagt hij of hij zijn schilderijen mag laten zien met uiteraard de bedoeling iets daarvan aan ons te slijten. Hij zegt er gelukkig van te worden als we alleen maar kijken maar intussen…….
Hij heeft inderdaad mooie kunstwerkjes bij zich maar uiteindelijk besluiten we het toch te laten bij de twee stuks die we eerder al gekocht hebben. Hij wil absoluut geen vergoeding voor zijn uitleg en ook het aanbod om iets met ons te gaan drinken slaat hij af.
Als we al afscheid hebben genomen vraagt hij ineens of we vandaag of morgen wellicht nog een taxi nodig hebben want hij heeft een auto. Aangezien we morgen naar Mount Popa willen gaan en daar nog vervoer voor moeten regelen vragen we of hij dat voor ons kan doen. Natuurlijk kan dat en als we van zijn aanbod gebruik maken dan biedt hij niet alleen de rit heen en weer maar ook uitleg over de omgeving en bezoekjes aan de bezienswaardigheden onderweg aan. We spreken een prijs af en hij komt ons als het goed is morgen om 8 uur ophalen.

Als we onze weg vervolgen naar het lunchrestaurant gaat het echt regenen. De regenjasjes en paraplu’s komen goed van pas maar helemaal droog blijven we niet. We besluiten te lunchen in een ander Italiaans restaurant dan gisteren (La Terrasse) waar de salades zo mogelijk nog lekkerder zijn.
Na de lunch moeten we terug naar het hotel omdat de accu’s ver leeg zijn. Ze hebben vanochtend al aangegeven dat deze na een uur of vier rijden opgeladen moeten worden en we zien op de metertjes dat dit inderdaad het geval is. Wij hebben nog even het simpele idee om onze bikes om te ruilen voor andere met een volle accu maar zo blijkt dat niet te werken, we moeten wachten tot onze eigen bikes opgeladen zijn. “Rond 17.30 uur zullen ze wel weer vol zijn….”, krijgen we om 15.00 uur te horen. We hebben nu 5 van de gehuurde 8 uren gehad dus hebben we er straks nog 3 tegoed.
Dan maar even relaxen bij het zwembad en straks het laatste rondje doen, kunnen we gelijk met de E-bike naar een restaurantje gaan. Ons hotel ligt immers vrij afgelegen, de overige restaurants liggen allemaal op minimaal enkele km’s afstand.

Achteraf blijkt dit een gouden beslissing, tegen 16.00 uur begint het namelijk gigantisch te hozen, zo erg dat alles rond het hotel blank staat en de grond onder een terras zelfs helemaal wegspoelt.
Op het moment dat we ons afmelden voor de resterende tour worden we aangesproken door de spa-manager met het aanbod om nog even een massage te nemen. Omdat we dat eigenlijk toch nog van plan waren is dat voor ons een goed alternatief voor de oorspronkelijke plannen. We genieten dus van een uur durende Thaise full-body massage (wat hebben die kleine Aziaatjes kracht in hun vingertjes….).