Duizenden zweetdruppels - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Duizenden zweetdruppels - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Duizenden zweetdruppels

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

26 Augustus 2014 | Myanmar, Mandalay

Het was een onrustige nacht, het heeft lang geduurd maar de maag en darmen zijn nu echt van streek. Even rustig aan doen met eten dus. Het ontbijt beperk ik tot toast met een gekookt eitje en daarna werk ik nog een glaasje ORS naar binnen. Dat moet voldoende zijn om de dag te starten.

Sum-le heeft vandaag een dagje vrij omdat we in de stad zitten dus we gaan in de hitte te voet op stap. We beginnen aan ons rondje Highlights Mandalay met een bezoek aan het voormalige Koninklijk Paleis, gelegen in een tuin van 2x2 km en omgeven door stadsmuren en een gracht. De ingang ligt ruim 3 km. Van ons hotel en het zweet gutst al van ons lijf voordat we deze bereikt hebben.
Het paleis bestaat uit 120 teakhouten gebouwen waarvan de audiëntiehal, het glaspaleis en een ruimte voor het cultuurmuseum al gerenoveerd zijn maar helaas zonder dat men veel waarde heeft gehecht aan reconstructie van het origineel. Ondanks dat krijgen we een goed beeld van de grootte en rijkdom van het geheel.

Daarna lopen we verder naar Mandalay Hill, de berg van 236 mtr. hoog waaraan de stad zijn huidige naam ontleent. We lopen de ruim 1700 traptreden, onderbroken door pagodes en Boeddha’s, omhoog tot op de top waar ons een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving wacht. Vanaf hier is goed te zien wat de regentijd aanricht, hele wijken van de stad zijn door het water van de buitenwereld afgesloten. Blijkbaar heeft het voor onze komst meer geregend dan nu….
We dalen af via een ander route, het pelgrimspad wat uitkomt bij twee Chinthei-beelden (soort Leeuwen) die de toegang tot de berg bewaken.
Inmiddels is het tijd voor de lunch en we laten ons met twee brommertaxi’s naar een eerder ontdekt Café City vervoeren. Geen verkeerde keuze. Het blijkt een goed verzorgde en gezellige tent waar voornamelijk locals de lunch komen genieten. De kaart biedt keuze uit Thaise, Birmeese, Chinese en Europese gerechten tot spaghetti met tomatensaus aan toe. Daar zijn we niet voor naar Azië gekomen dus we gaan voor de “special of the day”; salade met gestoomde tonijn met een mintyoghurt.
Na de lunch gaan we opnieuw op de brommertaxi en bezoeken we als eerst de Kyauk-taw-gyi pagode waar een enorm, uit één stuk gehouwen, marmeren Boeddhabeeld staat. Volgens de overlevering is het brok marmer een paar kilometer ten noorden van Mandalay uitgehakt en hebben enkele duizenden mannen er twee weken over gedaan om het te vervoeren naar zijn huidige plek. Deze Boeddha is omringt met 80 beelden van zittende monniken.
De volgende bezienswaardigheid is Kutho-daw pagode, bestaande uit een centraal gelegen gouden stoepa omringt door 729 kleinere stoepa’s waarin marmeren stenen met daarin de gebeitelde tekst van de “tiptidaka”, de tekst van het vijfde Boeddhistisch Wereldconcilie in 1871.
Naast deze pagode staat de Sanda-mani pagode met een zelfde opzet maar hierin staat, naar aanleiding van de paleisrevolutie van 1866, op 1744 steenpanelen het commentaar op de “tiptidaka” te lezen. (We hebben ze echt niet allemaal gelezen.)

Als laatste highlight zien we het Shwe-nan-daw-kyaung klooster, het enige teakhouten bouwwerk dat tijdens WOII de Britse granaten ongeschonden heeft overleefd. Het is een werkelijk prachtig gebouw overladen met magnifiek gedetailleerd houtsnijwerk. Ooit waren de buitenmuren verguld maar zonder dat komen de details nog meer tot zijn recht.
Om de middag af te sluiten nemen we een taxi (een echte auto dit keer) naar de oever van de Ayeyarwady rivier waar volgens onze reisbijbel tussen het havengeweld een aantal goede restaurants te vinden zou zijn waar van een mooie zonsondergang over de rivier genoten zou kunnen worden. We zien welgeteld één hotel langs de oever, verder zijn er alleen maar havenactiviteiten te zien. Wel leuk om plaatjes te schieten van al die activiteiten maar de borrel waar we naar op zoek zijn is niet te vinden. Dan toch maar terug naar ons hotel om daar op het terras nog een biertje te pakken.

Vanavond eten we, op aanraden van Tripadvisor en het hotelpersoneel, bij het BBB restaurant, waar we gisteren ook al koffie gedronken hebben. Bij bestudering van de kaart blijkt deze identiek aan die van ons lunchrestaurant van vandaag, deze werken dus samen. Niets mis mee dus, we eten lekkerder en een stuk voordeliger dan gisteren in ons hotel.
Al met al was het weer een mooie dag, veel gedaan en veel gelopen bij een temperatuur van ruim boven de 30 graden. Sinds de problemen van vannacht/vanochtend zijn maag en darmen ook weer redelijk tot bedaren gekomen dus we kunnen voorlopig, met nog een kleine week te gaan, weer verder genieten van alle indrukken in dit enerverende land.