Duizend Stoepa's - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Duizend Stoepa's - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Duizend Stoepa's

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

24 Augustus 2014 | Myanmar, Inle

Zaterdag 23 augustus

We worden vroeg gewekt door het op gang komende bootverkeer langs ons chalet. Om 6 uur zijn we dus al klaarwakker. Omdat gisteren het uploaden van de reisverhalen niet lukte en de verbinding steeds wegviel wagen we nu vroeg in de ochtend een nieuwe kans. En jawel; nu iedereen nog op één oor ligt krijgen we een aanzienlijk snellere verbinding en kunnen we onze verhalen weer met jullie allen delen.
Als we de gordijnen openen zien we een mooi zonnetje en een overwegend blauwe hemel. Ziet er goed uit voor ons rondje Inle-meer. Hier komt al redelijk snel verandering in, uiteindelijk wordt het een wisselend bewolkte dag met slecht één forse regenbui. Tijdens de bui zitten we binnen dus dat deert ons niet.

We starten de dag rond kwart over acht en worden door onze vaste schipper, na eerst een toertocht door een dorpje gemaakt te hebben, naar de dagmarkt in Nan-Pan gebracht. Al op het water krijgen we vanuit een bootje de eerste souvenirs aangeboden en eenmaal bij de markt aangekomen blijken ook de eerste kraampjes alleen maar voor de toeristen aanwezig te zijn. Eenmaal daar voorbij komen we op de echte markt waar alle voorkomende etenswaren aan de man worden gebracht of ter plaatse worden bereidt. Ook non-food is in voldoende mate voorhanden, van gereedschap tot kleding en van sigaren tot bloemen etc.
We vervolgen onze weg (of is het water?) via een zijde en lotus weverij, waar we zien hoe de vezels uit de stengel van de lotusbloem tot draad verwerkt wordt om ermee te weven, naar een smederij waar allerlei messen en gereedschappen gemaakt worden en daarna naar een sigarenfabriekje waar geïmporteerde tabak in een blad van mais of palm wordt verwerkt tot sigaren. Vaak wordt de smaak van honing, mint of anijs toegevoegd en de kleinere sigaartjes worden voorzien van een filter. Na al dit handwerk is het weer tijd voor een pagode, de Phaung-To-Oo. Hij ligt zoals alles hier mooi langs kanaaltjes en watertjes maar is op zichzelf niet bijzonder. In het midden van de pagode staan een vijftal, door het voortdurend beplakken met bladgoud, inmiddels als zodanig onherkenbare, Boeddhabeelden.

Inmiddels is het tijd voor de lunch, die we genieten in het dorpje Ywa-ma, bij een restaurantje met allemaal “eigen” terrasjes op palen langs het water. We eten gewokte groenten met cashewnoten en rijst. In het zuiden van Myanmar worden cashewnoten verbouwd waardoor er allerlei gerechten met deze lekkernij op de kaart staan.
Na de lunch bezoeken we de zilversmid waar we het gehele proces van ruwe erts tot sieraad aanschouwen. Daarna varen we, tegen de stroom in, een riviertje op met diverse stroomversnellingen waar onze boot overheen springt, naar de In Dain pagode. Dit is een pagode met ruim duizend Stoepa’s die in meer of mindere mate in verval zijn geraakt. Men is inmiddels begonnen met restauratie van het geheel wat eigenlijk jammer is omdat daarmee een deel van de charme weer verloren gaat. Naast de grote groep Stoepa’s bij de pagode bezoeken we er ook nog die iets verderaf gelegen zijn bij een kloostertje.

Op terugweg wordt nog gestopt bij de Padaung-stam, beroemd om hun “giraffevrouwen” waarvan de nek met messing spiralen wordt uitgerokken. Ook hier is een weverij en worden allerlei handcrafts verkocht. Als laatste varen we tussen de drijvende tuinen door, waar allerlei groenten en vruchten worden gekweekt, naar het achter ons hotel gelegen Nga-Phe-Chaung klooster, van oudsher bekend om zijn “springende katten”. De katten waren in het verleden afgericht om door een hoepel te springen maar dat is inmiddels verboden.
Het was een prachtige dag met veel nieuwe ervaringen en mooie plaatjes. Ondanks dat het hier in verhouding tot de eerdere plaatsen die we bezochten, duidelijk toeristischer is krijg je wel een helder beeld van hoe het leven op het meer geleefd wordt.

Groetjes en fijne zondag!!

• 24 Augustus 2014 - 16:15

Mamamija:

En Jozien, ben je al geel gekleurd in je gezicht?
    Kunnen jullie nog steeds genieten van alle boeddha's, het zijn er inmiddels al zo veel!?!?!!
    Zo te lezen was de laatste dag wel een leuke afwisselende dag, met het bezoek aan de markt. Zowieso weer al heel veel gezien deze vakantie.
    Geniet weer verder en wij wachten weer op de volgende reisverhalen.
    Groetjes Maikel, Marjoleen, Mirthe en Jasper.