Druipstenen en Boeddha's - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu Druipstenen en Boeddha's - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

Druipstenen en Boeddha's

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

17 Augustus 2014 | Myanmar, Hpa-an

We worden vandaag gewekt door een stralende zon, een mooi begin van de dag. Na een ontbijtje met rijst en ei en dit keer zwarte koffie starten we onze sight-seeing rond Hpa-an. We krijgen, op verzoek van Sum-le, een briefing van de receptiedame omdat zij zich veel beter verstaanbaar kan maken. Er staat een drietal caves en twee pagoda's op het programma vandaag. Een derde pagode wordt overgeslagen omdat deze door het hoge water niet bereikbaar is.
In en bij de eerste grot (Kaw Goon Cave) staat een groot aantal Boeddha's op de toegangsweg en in de grot verzameld. Het geheel is prachtig gesitueerd in een mooie groene omgeving en heeft een heel speciale sfeer. Apart is dat tegen de grotwanden grote aantallen kleine Boeddha'tjes zijn verwerkt, soms uitgehakt en vaak er tegen gepleisterd. Rond de in-/uitgang zitten de apen weer in grote getale, zij worden door monniken en bezoekers gevoerd.
De tweede grot (Ya The Byan Cave) blijkt, als we deze tot op 200 mtr. genaderd zijn, niet per auto bereikbaar. De weg is overstroomd en terwijl onze chauffeur zich geen raad met de situatie weet stappen wij uit en lopen op onze slippertjes door het water verder. Bij aankomst blijkt dit een druipsteengrot te zijn. In het voorste deel van de grot staat weer een aantal Boeddha's opgesteld maar verder naar achter wordt grot nauwer en donkerder. We worden door een monnik verder de grot door geleid, tussen de stalactieten, onder de stalagmieten en vleermuizen en door de vleermuizenstront (op blote voeten...), tot aan de andere kant van de berg. Doordat de grot op enige hoogte ligt biedt dit een prachtig uitzicht.
Beide grotten zijn echte pareltjes tussen alle andere Boeddha-heiligdommen.
Als derde wordt een op een eiland gebouwde pagode (Kyauk Kalap) bezocht. Boven op een rotsblok staat een stoepa en lager langs de rotswanden is een aantal Boeddha's geplaatst. Een loopbrug brengt ons naar het eiland. Op zich is dit alles mooi gesitueerd maar het biedt verder geen bijzonderheden.
Vervolgens gaan we op weg naar Lonpini park van waaruit de Zwekabin Pagode, boven op de Zwekabin mountain, bezocht kan worden. Sum-le weet de weg niet en als ik hem met zijn plattegrond in mijn handen de juiste richting wil wijzen is hij eigenwijs. Gevolg; 15 km. de verkeerde richting uit en na een paar keer vragen toch terug.
Het park is niets anders dan een waterpoel waar enkele locals aan het baden zijn. Onder de toegangspoort naar de pagode zit een monnik alle Boeddha's, en dat zijn er nogal wat, aan te roepen (of probeert hij ons moed in te praten voor het beklimmen van de talloze trappen?). Aangezien we beneden al te horen krijgen dat de beklimming 3 uur in beslag zal nemen besluiten we niet helemaal tot de top te gaan. We lopen, genietend van mooie vergezichten, tot aan Upper Waterfall Monastery, op zo'n 200 mtr. hoogteverschil vanaf de parking. Met dertig graden in de zon en een luchtvochtigheid van rond de 85% is dat afzien. We laten dan ook het nodige vocht achter op de trappen.
Met zo'n klim in de benen hebben we behoefte aan versterking van de innerlijke mens. We vragen Sum-le waar er iets te eten te vinden is en na even rondvragen brengt hij ons naar een plek bij een watervalletje wat als zwembad voor locals wordt gebruikt. In het enige eettentje met een Engelstalige kaart hebben we de keuze uit rijst, nudels en soep. Dat is nog eens wat je noemt een "kleine kaart"..... Als je honger hebt smaakt alles en ben je niet kieskeurig.

Na de lunch bezoeken we de derde grot (Kawt Ka Taung Cave) van vandaag maar na wat we eerder gezien hebben valt deze tegen. Op weg naar huis stoppen we nog bij de Schweyinmyaw pagode in Hpa-an. Ook deze haalt het niet bij eerdere exemplaren maar is het bezoeken waard vanwege het mooie uitzicht over de Nujiang-rivier.
Na deze ronde is het goed rusten op ons terras en lonkt een verfrissende douche.
Het eten is net als gisteravond prima, als het de rest van de vakantie zo blijft zul je ons niet horen klagen.Als kers op de taart blijft het vandaag de hele dag droog, af en toe dreigt de lucht wel maar daar blijft het bij.

Groetjes!!

• 17 Augustus 2014 - 16:41

Peter:

Jullie kunnen straks geen Boeddha meer zien....Na dit verhaal ben ik benieuwd naar mooie foto's.