De eerste indrukken - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jozien en Ger Franssen - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Jozien en Ger

13 Augustus 2014 | Myanmar, Rangoon

Gisteren rond 9 uur zijn we uit Heusden vertrokken voor een reis van ca. 20 uur, via Bangkok naar Yangon, naar de voormalig hoofdstad van Myanmar. De vluchten gingen voorspoedig en netjes op tijd. Het eerste vliegtuig zat nauwelijks halfvol zodat bijna iedereen een rijtje van 3 stoelen naast elkaar kon bemachtigen om een paar uurtjes slaap proberen te pakken. Liggen lukt dan wel maar slapen niet echt (of echt niet?).De tweede vlucht zat goed vol maar dat was ook maar een uurtje dus dan is extra ruimte iets minder van belang.
In Yangon aangekomen hebben we eerst een geldautomaat geplunderd om vervolgens door een chauffeur via het kantoor van het reisburo naar ons hotel gebracht te worden. Vanuit het vliegtuig spotten we de eerste Pagode's al, bij 30 zijn we gestopt met tellen, de stad staat er vol van en waarschijnlijk is dat in de rest van het land niet anders. Het is hier pufheet, ruim 30 graden en een luchtvochtigheid van >80%. Na een toch best lange dag valt dat extra zwaar.
We arriveren rond 10 uur plaatselijke tijd in ons hotel zodat we nog iets aan de dag hebben. Als eerste springen we ter verfrissing even lekker onder de douche om daarna de wifi-mogelijkheden te testen. Heel vreemd, met dezelfde instellingen werkt de Iphone 4 wel en de 5 niet. Datzelfde geldt net andersom voor de telefonie, de 5 werkt hier wel en de 4 niet (kan ook aan de provider liggen natuurlijk. Degene waarmee wel gebeld kan worden ontvangt echter geen SMS....?
We besluiten de rest van de dag te gebruiken om het oude centrum van de stad te bezoeken, compleet met de Sule-pagode met daar omheen de in redelijke staat verkerende, in Engelse stijl gebouwde, overblijfselen van het Britse koloniale bestuur. We zien o.a. het Hooggerechtshof, het stadhuis en het paleis van justitie. Uiteraard mag ook een bezoek aan een paar markten vandaag niet ontbreken. Tussendoor wordt er geluncht in Hotel Strand, waar de wifi wel werkt op beide telefoons (blijft vreemd).
De stad biedt tot noch toe een mengelmoes aan indrukken. Een kort bezoek aan de Sule-pagode is mooi, zeker als dat de eerste is. De schoenen moeten uit bij een bezoek, alles moet blootsvoets. Bij de ingang teruggekomen worden een soort verfrissingsdoekjes uitgedeeld om de voeten schoon te maken alvorens je weer in je schoenen stapt.
De andere gebouwen zijn niet echt spectaculair en de stad is redelijk smerig. De bevolking lijkt op het eerste gezicht best vriendelijk, vaak op het (te) onderdanige af.
Tegen 17.00 uur arriveren we weer bij ons hotel. Nog even rust, het verhaal bijwerken, opnieuw opfrissen en een diner-plekje zoeken.
Zo zitten de eerst dagen er al weer op, er zal nog veel volgen.

Groetjes allemaal!!

• 13 Augustus 2014 - 13:50

Nadja:

Klinkt goed. Jullie hebben je tempeldoop al gehad. Ben benieuwd hoe jullie er na drie weken over denken? Geniet ervan, rust lekker uit en ik hoor wel weer een keer (via mail, app, sms, internet, tamtam of rooksignalen). Liefs!

• 14 Augustus 2014 - 10:24

Robbert:

He, he,

Dat klinkt goed allemaal. Is weer eens wat anders dan een dagje Rabobank zeg ik!! Heel veel plezier de komende weken.

Gr. Robbert